Trickträning - Hov

Jag tycker det är väldigt kul att trickträna en häst, så nu tänker jag berätta lite hur jag lärt Lilleman & Klökk tricket "hov"
 
Det finns många olika sätt som man kan lära en häst "hov". Här är några exempel:
 
•  Picka lite  försiktigt på hästens ben ,  exempelvis  med ett ridspö samtidigt som du säger "hov". Då brukar hästen till sist bli lite irriterad och lyfter på hoven.  Ge den då massa beröm & godis. Godis kan vara bra att ha om man har en t.ex har en envisare häst. Sedan gör man det ett par gånger & då brukar hästen förstå att om man lyfter på hoven får man beröm & godis.  När hästen kan det riktigt bra kan det till och med räcka att du pekar på hoven eller bara säger "hov".  
 
• Klökk lärde jag hov genom att kittla henne mellan benet & magen(hennes armhåla), då lyfte hon på hoven eftersom det kittlades. Samtidigt gav jag henne godis & beröm.  Sedan räckte det med att jag stog framför/bredvid och själv lyfte på min fot, då förstod hon att hon också skulle lyfta på sin hov.
 
Man kanske även vill lära hästen att göra "hov" uppifrån hästryggen. Då behöver den förstås först kunna göra det från marken och då gör man på ett liknande sätt från ryggen. Du pickar exempelvis på hästen ben med ett ridspö, säger hov eller hur den lärt sig göra det från marken.  
Det är väldigt viktigt att man lär hästen att endast göra det på kommando.  Har man skor på sin häst kan det bli fruktansvärt jobbigt för hovslagaren att sko om hästen bara vill lyfta på hoven. Sedan kan det även bli svårigheter då man själv ska kratsa hoven och hästen bara vill krafsa.  Det misstaget hände då jag lärde Lilleman hov.  Ett tag kunde jag knappt kratsa hovarna då han bara skulle börja krafsa med den.  
Hoppas ni förstod, annars är det fritt fram att fråga! :)
Allmänt | |
Upp